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Baltic

노란 경고등 - 트라카이 가는 길에

노란 경고등 

리투아니아, 트라카이(Trakai)로 가는 길에 

 

 

발트 3국 중 리투아니아를 여행하면서 

아직도 아름다운 자연 때문에 깊은 인상이 남아 있는 곳이 있는데 바로 트라카이 섬이다. 

리투아니아의 수도 빌니우스에서 그리 멀지 않은 곳에 트라카이 섬이 있는데

주변의 여러 호수 중 갈베 호수에 자리하고 있다.

특별히 섬 위에 세워진 성은 그 역사가 14 세기까지 거슬러 올라가는데

호수에 둘러싸인 그 경관이 아름다워서 많은 관광객들이 찾는 곳이라고 한다.

 

우리가 머물던 빌니우스의 호텔에서 차로 40분 가량 걸리는 곳에 트라카이 섬이 있어서

가벼운 마음으로 호텔을 나섰다.

공항에서 빌린 차에는 기름이 한 눈금 밖에 남아있지 않았다.

고속도로로 들어가기 전에 기름을 채울 요량으로 주유소를 찾았다.

 

그런데 이탈리아에서 주유소에 가면 그랬던 것처럼 

리투아니아에서도 정신이 혼미해졌다.

주유펌프에는 안내문이 내 눈에 익숙하지 않은 두 가지 언어로 적혀 있었다.

모르긴 몰라도 리투아니어와 러시아어, 이 두 가지였을 것이다.

주변에는 도움을 청할 수 있는 사람도 보이질 않았다.

혼자 힘으로 기름탱크를 채워야 했는데 여간 답답하고 불안한 것이 아니었다.

 

일단 신용카드를 기계에 넣고 주유를 하려는데

주유펌프의 노즐 4개가 내 앞에서 선택을 기다리고 있었다.

작년에 이탈리아를 여행할 때 빌린 차가 디젤 연료를 사용하는 것이어서

요소수 부족으로 차에 노란 경고등이 켜져 운전 중 온몸이 쪼그라드는 경험을 한 적이 있었다.

그래서 발트 3국 여행을 하면서는 자연히 나와 친숙한 가솔린 자동차를 빌렸는데

주유펌프 노즐 앞에서 어떤 것을 선택해야 할 지에 대해 고민을 해야 했다.

 

주유펌프 둘은 정확한 기억은 나지 않지만

밤색에 가까운 짙은 베이지색이었던 것 같고,

나머지 둘은 녹색이었다.

어차피 주유 설명문의 언어는 두 가지나 되었지만

나에게는 아무런 도움이 되질 않았다.

 

어느 색을 선택할 것인가.

녹색인가, 밤색인가가 햄릿의 그 유명한 대사, "To be, or not to be"처럼

내게 절실하고도 운명적인 질문이 되었다.

 

일단 내가 살고 있는 미국의 주유소는

디젤을 팔지 않는 곳이 많고, 있더라도 대부분 분리가 되어 있다.

그리고 두 가지가 같이 있더라도 영어로 설명문이 되어 있으니

어느 것을 선택하느냐가 그렇게까지 비장한  문제가 되지 않는다.

 

그럼에도 우리 장인께서 연전에

가솔린 차에 강제로 디젤을 넣은 결과

엔진이 손상되어 수리를 하느라 큰 비용을 지출한 기억이 되살아나며

긴장감은 그 무게가 불어나기 시작했다.

 

그런데 순간 내 기억에 미국의 디젤 노즐은 녹색으로 되어 있다는 사실이 떠올랐다.

모든 주유소가 통일적으로 디젤 노즐이 녹색으로 되어 있는지는 모르겠으나

내가 가 본 거의 모든 주유소의 디젤 노즐은 녹색이었다.

 

선택은 끝났다.

 

가솔린 연료의 노즐은 밤색일 것이라고  굳게 믿고

노즐을 꺼내 주유를 시작하는 순간, 온몸의 세포가 얼어붙는 것 같은 경험을 했다.

연료가 차 안의 탱크로 들어가지 않고 분수처럼 밖으로 분출되는 것이 아닌가,

내 손과 옷에도 디젤이 묻어서 냄새가 밸 정도였다.

그러나 그리 많은 양의 연료가 분출된 것은 아니어서 당장은 큰 문제가 되지 않았다.

디젤 노즐은 가솔린 차에 주유를 하지 못하도록 설계가 되어 있어서

그쯤 해서 더 큰 문제로 진화하지 않고 멈춘 것이었다.

 

놀란 가슴을 쓸어내리며 녹색 노즐을 꺼내 가솔린으로 연료 탱크를 채웠다.

디젤 연료의 노즐은 녹색일 것이라는 나의 고정관념은 

내가 살고 있는 미국, 아니 내가 알고 있는 몇 군데 주유소에서만 통용되는 성질의 것이었다.

 

드디어 주유를 마치고 트라카이를 향해 출발을 했다.

그럼에도 차 안에 디젤 연료가 얼마라도 들어가서

엔진에 어떤 손상을 입힌 것은 아닌가 하는 걱정이 머리에서 떠나지 않았다.

그런 걱정은 나로 하여금 운전에 집중하지 못하게 만들었다.

그래서 운전을 하며 가끔씩 갓길의 흰 선을 밟게 되었는데

그때마다 운전대를 잡은 손이 떨릴 정도로 엔진이 흔들리며 차의 속도가 뚜렷하게 줄어드는 것이 느껴졌다.

그리고 대시보드에 노란 경고등이 켜졌다가 사라지는 것이 언뜻언뜻 보였다.

요소수 부족 때문에 노란 경고등이 켜지며 차의 엔진이 떨렸던,

이탈리아 여행 중 운전을 할 때 경험했던 악몽이 되살아났다.

차가 중간에 설 경우 생겨날 수 있는 여러 가지 문제와 골칫거리가

멈춤없이 나를 옥죄었다. 

 

다행히도 차는 중간에 멈추지 않고 목적지까지 무사히 우리를 데려다주었다.

한가하게 하늘 위를 떠다니는 흰 구름과 푸른 호수를 보니

긴장으로 뭉쳤던 몸과 마음이 사르르 풀리는 것 같았다.

마음에 여유가 생기니 찬찬히 차에 생긴 문제점을 분석할 수 있었다.

 

갓길의 톱니 같은 흰 선 위를 차가 지나가면

차의 센서가 그걸 감지하고 자동적으로 차의 속도를 줄여주는 것 같았다.

그리고 흰 선 위로 차가 지나가면

차선 모양의 노란 경고등이 깜빡인다는 것을 알게 되었다.

 

내가 트라카이로 가면서 지옥을 경험했던 것은

모두 나의 고정관념에서 비롯되었다.

걱정이 근심을 낳고, 근심은 또 나를 공포로 몰아넣었던 것이다.

 

나는 여행을 즐겨한다.

세상 사람들의 피부색과 언어가 다르듯, 생각도 다 다르다는 것을

여행을 통해서 배우게 된다.

내 생각만이 옳다고 생각하면서 살다가

여행을 통해서 다른 생각을 하는 사람들도 있음을 배우게 되는 것이다.

 

여행은 나를 겸손하게 만든다.

길은 나의 스승인 것이다.

 

성과 연결된 다리를 건너며 하늘을 보았다.

흰구름이 아주 게으르게 흐르고 있었다.

 

Yellow Warning Light on the Way to Trakai

While traveling through Lithuania among the Baltic States, there’s one place that has left a deep impression on me due to its still-beautiful nature: Trakai Island. Not far from Vilnius, the capital of Lithuania, Trakai Island is located on Lake Galvė, one of the several lakes in the area. The castle built on the island dates back to the 14th century, and its beautiful scenery surrounded by the lake attracts many tourists.

We set out from our hotel in Vilnius, where we were staying, to Trakai Island, which is about a 40-minute drive away. The car we rented at the airport had only one bar of fuel left, so we planned to fill up the tank before hitting the highway.

However, just like in Italy when visiting a gas station, the experience in Lithuania was equally disorienting. The instructions on the fuel pump were written in two unfamiliar languages, likely Lithuanian and Russian. There was no one around to ask for help. I had to fill the tank by myself, which was both frustrating and nerve-wracking.

I inserted my credit card into the machine and was about to refuel when four nozzles on the fuel pump awaited my selection. During my trip to Italy last year, I had rented a diesel car, and the yellow warning light for AdBlue shortage had turned on, causing a nerve-wracking experience. Hence, for my trip to the Baltic States, I naturally rented a gasoline car that I was more familiar with. But now, I had to decide which nozzle to choose.

I don't remember exactly, but two of the nozzles were a dark beige color, almost like brown, and the other two were green. The language on the instructions was of no help to me.

Which color should I choose? The decision of green or brown felt as crucial and fateful to me as Hamlet's famous line, "To be, or not to be."

In the U.S., many gas stations do not sell diesel, and even if they do, they are usually separated. Moreover, even if both are available, the instructions are in English, making the choice not so dire.

Despite this, my father-in-law's story of mistakenly filling a gasoline car with diesel, which damaged the engine and rendered the car useless, came to mind, making my hands sweat as I made my decision.

Suddenly, I remembered that diesel nozzles in the U.S. are usually green. While not all gas stations may use the same color scheme, almost every gas station I had been to used green nozzles for diesel.

The decision was made. Believing firmly that the gasoline nozzle must be the brown one, I began refueling. As soon as I started, I felt a chilling sensation throughout my body. The fuel was not entering the tank but gushing out like a fountain, even splashing onto my hands and clothes with the smell of diesel. Fortunately, not much fuel was spilled, as diesel nozzles are designed to prevent refueling into gasoline cars, stopping a more significant issue.

Relieved, I switched to the brown nozzle and filled the tank with gasoline. My fixed idea that the diesel nozzle should be green was only valid in the U.S., or rather, in the few gas stations I knew.

Finally, after refueling, we set off for Trakai. Nevertheless, the worry that any amount of diesel might have entered the tank and damaged the engine lingered in my mind, making it hard to focus on driving. Occasionally, I crossed the white line on the roadside, and each time, I felt the car's engine shake and the speed decrease, seeing the yellow warning light on the dashboard flash and disappear intermittently. It revived the nightmare from my trip to Italy when the yellow warning light for AdBlue turned on, causing the car's engine to shudder. The constant worry about the car stopping in the middle of the journey and the potential problems that would arise gripped me without relief.

Thankfully, the car did not stop and safely took us to our destination. Seeing the white clouds floating leisurely in the blue sky and the green lake made my tense body and mind relax. With some peace of mind, I could analyze the car's issue more calmly.

It seemed that when the car crossed the toothed white line on the roadside, sensors detected it and automatically reduced the car's speed. The yellow warning light shaped like a lane line flashed as the car passed over the white line.

My harrowing experience on the way to Trakai stemmed from my preconceived notions. Worry led to anxiety, and anxiety pushed me into fear.

I love to travel. Through traveling, I learn that just as people's skin colors and languages differ, so do their thoughts. Travel teaches me that there are people with different thoughts, reminding me not to live thinking only my thoughts are right.

Travel humbles me. The road is my teacher.

As I crossed the bridge leading to the castle on Trakai Island, I thought about how grateful I was for the existence of bridges, which connect us to someone or something confined within castles.

In the sky, white clouds were drifting leisurely.